Informari si comunicate

SUCCESUL IN AFACERI PRESUPUNE…

 

 

Gabriela Botezatu, licentiata in Stiinte juridice, a detinut timp de 2 ani pozitia de Manager Vanzari Departament in cadrul Mariott Grand Hotel Bucuresti, unde a condus o echipa de peste 20 de persoane. Din 2004 este Director Departament Juridic la o companie de consultanta din domeniul calitatii, mediului, sanatatii si securitatii in munca. Interesata de dezvoltarea personala continua, Gabriela a participat activ la numeroase workshop-uri, conferinte si seminarii si a absolvit cursuri in domeniul resurselor umane, competentelor antreprenoriale, project management-ului, integritatii si responsabilitatii sociale si a eticii in afaceri.

 

 

M-am gandit mult timp la ce ar trebui sa scriu in acest articol pentru a fi cat mai aproape de generalizare. Si mi-am dat seama ca este imposibil. Succesul este personal. Ceea ce presupune succesul in afaceri poate fi definit doar la nivel personal, prin prisma valorilor si personalitatii fiecaruia dintre noi.

 

Ceea ce veti citi in randurile ce urmeaza este punctul meu de vedere. Este ceea ce eu consider ca o afacere are nevoie pentru a deveni un succes de lunga durata.

 

Cea mai importanta resursa a afacerii tale si cea care face posibil succesul acesteia esti TU. De la tine porneste totul. TU esti caramida de la baza piramidei, elementul primordial care face totul posibil. De la tine porneste ideea, conceptul, strategia, alegerea echipei; TU esti rotita care pune in miscare intregul mecanism.

  

O echipa buna te va ajuta pas cu pas in dezvolatarea afacerii tale. Alegeti oamenii cu grija! Nu doar calitatile profesionale conteaza, ci si compatibilitatea dintre membrii echipei al carei leader esti tu. Ai nevoie de o echipa coerenta si unitara ai carei membri sa colaboreze in toate situatiile si circumstantele, care sa-si poata oferi unul celuilalt un feed-back real si pertinent, care sa se sprijine unul pe celalalt pentru intarirea punctelor forte si eliminarea celor slabe.

 

Bineinteles ca atingerea succesului in afaceri presupune anumite calitati, care se regasesc in tine.

 

Ai nevoie de curaj, uneori poate chiar de o mica doza de nebunie, ca sa poti face acel prim pas de la statutul de angajat la cel de om de afaceri, angajator, raspunzator nu numai de binele tau, dar si de binele membrilor echipei tale.

 

Ai nevoie de incredere si determinare. Ideea nu este de ajuns. Daca ea ramane inauntrul tau si nu ii dai aripi sa zboare, ea nu se va transforma niciodata intr-o afacere reala, intr-o afacere de succes. Iar determinarea si increderea trebuie sa te insoteasca de-a lungul intregului drum. Vor fi acele calitati care te vor ajuta sa mergi mai departe atunci cand vei intalni obstacole in calea succesului tau. Adu-ti aminte: renuntarea nu este o optiune!

  

Succesul mai presupune si ambitia de a reusi, de a lasa o amprenta, de a atinge cat mai multe vieti intr-un mod pozitiv. Ambitia ta trebuie sa urmareasca atingerea succesului in ceea ce intreprinzi, si nu rasplata financiara. Aceasta va veni oricum, ca afect al succesului tau.

  

Englezii au un proverb: “Don’t put all your eggs in one basket” (“Nu-ti pune toate ouale intr-un singur cos”), care in ceea ce priveste succesul in afaceri s-ar traduce in a nu te limita la un singur client. Afacerea ta va ajunge sa depinda de acest client unic, care la un moment dat sa-ti dicteze politica de pret si care in cazul disparitiei sale de pe piata, te va pune in situatia foarte dificila de a o lua de la capat, de a te reinventa, de a investi foarte mult in reluarea unei campanii de marketing in incercarea de a gasi noi clienti pentru a reveni pe linia de plutire.

  

Cand ma gandesc la succes ma gandesc de asemnea la etica in afaceri si la responsabilitate sociala. Fii corect cu cei din echipa ta, fii corect cu toti clientii tai, fii corect cu partenerii de afaceri, dezvolta-ti afacerea pastrandu-ti moralitatea si integritatea. Vei atrage astfel si mai multi clienti, vei atrage si mai multi oameni de afaceri care vor dori sa incheie parteneriate cu tine si toti vor avea incredere si siguranta in a te recomanda si altora fara nici cea mai mica urma de ezitare.

 

Si  nu uita sa dai inapoi societatii. Sucesul tau trebuie sa se rasfranga si asupra celorlalti membri ai comunitatii careia ii apartii.

  

Tine cont de timp; este singura resursa cu adevarat epuizabila. Planuieste-ti activitatile cu grija, pe perioade mai lungi de timp si revizuieste-le periodic.

  

Continua sa te dezvolti. Si continua sa-i sprijini pe membrii echipei tale in propria lor dezvoltare. Lucrurile devin mai bune daca tu devii mai bun, daca iti dezvolti continuu abilitatile de comunicare, atentia, disciplina.

  

Transforma-ti pasiunea in afacere. Astfel, vei munci intotdeauna cu drag, iti va face placere sa lucrezi, iar prezentarile produselor sau serviciilor tale vor fi pline de entuziasm si pasiune; vei emana acea energie pozitiva care ii va atrage pe toti in jurul tau, asigurand sustenabilitate si longevitate afacerii tale.

  

Gandeste pe termen lung, viziunea ta trebuie sa depaseasca perioadele scurte de timp. Stabileste punctul in care doresti sa ajunga afacerea ta in cativa ani si continua sa iti dezvolti viziunea. Dar tine cont de faptul ca acea viziune nu se poate realiza fara atingerea obiectivelor pe termen scurt. Stai cu privirea atintita in viitor, dar actioneaza in prezent.

 

Pentru ca afacerea ta sa se bucure de succes pe termen lung, ai grija cum iti gestionezi resursele financiare. Asuma-ti riscuri calculate. Asigura-te ca ai intotdeauna resurse suficiente sa continui ceea ce ai inceput sau ca la nevoie ai de unde sa le obtii. Daca iti conduci afacerea pe principiul eticii si corectitudinii, vei avea intotdeauna cel putin o sursa la care sa apelezi daca ai nevoie de mai multe resurse financiare la un moment dat. Pastreaza-ti lichiditatea. Nu iti lasa afacerea blocata de lipsa de cash; faptul ca ai de incasat cateva facturi mari este minunat, dar nu te ajuta cu nimic in momentul in care tu ar trebui sa efectuezi la randul tau anumite plati sau sa faci anumite investitii.

 

Munca sustinuta este un alt factor care in opinia mea contribuie la succesul afacerii tale. Si nu ma refer la situatia de a deveni workaholic, ci la faptul ca trebuie sa continui zi de zi cu aceeasi energie si cu acelasi entuziasm cu care ai inceput. Sa continui sa iti dezvolti afacerea, sa atragi clienti noi, sa vii cu produse sau servicii noi sau sa le imbunatatesti pe cele vechi.

 

Fa-ti timp si asculta. Asculta ce au de spus membrii echipei tale, asculta ce au de spus partenerii tai de afaceri si asculta mai ales ce au de spus clientii tai. Asculta-le feed-back-ul si actioneaza dupa o atenta analiza.

 

Fii pozitiv! Va aduce energie tie si afacerii tale, vei atrage oameni pozitivi in jurul tau si vei avea intotdeauna o supapa pentru momentele cand apar situatii dificile.

 

Si nu uita! Cea mai importanta resursa pe care o detii, esti TU.

 

*****

Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către  Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.

Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!

 





Leadership feminin într-o lume în schimbare


Cristina Matei – Cristina este licenţiată în Drept şi a absolvit programe de master în Managementul Programelor şi Politicilor Europene, în Stiinţe Juridice şi în Managementul Organizaţiilor. A început să lucreze în vânzări încă din timpul facultăţii, pentru ca apoi să devină Manager Marketing într-o companie multinaţională. Are o experienţă de 14 ani în conducerea unei echipe, îmbogăţită prin cursuri multidisciplinare de pregătire a managerilor NATO. Este interesată de posibilitatea dezvoltării unei iniţiative de antreprenoriat care să sprijine grupuri-ţintă defavorizate prin (re)integrarea pe piaţa muncii a femeilor, persoanelor de peste 40 de ani, studenţilor şi tinerilor absolvenţi.


 “Dacă am putea ajunge la o egalitate reală, în care ceea ce facem în viaţă este determinat nu de gen, ci de pasiunile şi interesele noastre, companiile noastre ar fi mult mai productive, iar viaţa familiilor noastre ar fi nu doar mai echilibrată, dar si mai fericită” (Sheryl Sandberg, COO – Facebook)


Deşi principii legate de leadership pot fi identificate în operele lui Platon, Sun Tzu, Machiavelli, preocupările contemporane în domeniu s-au cristalizat în ultimii 60 de ani, iar leadershipul feminin s-a afirmat ca subiect (controversat) de discuţie în ultimele două decenii, în contextul globalizării şi conturării unui nou model de leadersip, în care liderii influenţează grupuri din ce în ce mai numeroase şi mai diverse de oameni, asupra cărora nu (mai) au o puternică autoritate formală. Mai mult decât atât, oamenii din aceste grupuri dispun din ce în ce mai mult de posibilitatea de a lua propriile decizii, pe baza convingerilor proprii – fenomen accentuat odata cu revoluţia high-tech,  facilitarea accesului la informaţie şi posibilitatea de a comunica practic cu oricine, oriunde in lume.


Această nouă lume cere un nou tip de lideri, după cum evidenţiază studiile elaborate de Universităţile Harvard, Stanford şi Princeton, care pun accentul pe distincţia între hard power şi soft power. Această diferenţiere este foarte utilă pentru înţelegerea rolului din ce în ce mai important al femeilor care îşi asumă postura de lider. De fapt, analiştii afirmă că nu ar trebui să fim surprinşi atunci când vedem din ce în ce mai multe femei în topurile celor mai eficienţi lideri, întrucât această lume nouă condiţionează succesul liderilor de măsura în care aceştia reuşesc să dea dovadă de flexibilitate, empatie, perseverenţă şi abilităţi de comunicare. Aceste trăsături – considerate adesea ca fiind atribute psihologice ale femeilor lider – le permit să comunice eficient, să îşi asculte şi înţeleagă mai bine subordonaţii şi colegii, să depăşească respingerea şi eşecul, să persevereze în eforturi pe termen lung, să depăşeasca dificultăţile şi să obţină consensul.


In ultimii 30 de ani, noi, femeile am făcut progrese la toate nivelurile – cu excepţia leadershipului. Am început prin a obţine 50% din diplomele universitare, dar progresul întârzie când vine vorba de asumarea posturii de lideri ce deţin poziţii de conducere în mediul de afaceri privat sau în structurile de decizie publică. Sheryl Sandberg, COO al Facebook, afirmă că “nu sunt suficiente femei care sa aibă un loc la mesele unde se iau decizii”. Hillary Clinton a vorbit cu insistenţă, încă din perioada în care era Prima Doamna a SUA şi ulterior ca senator si Secretar de Star, despre discrepanţele dintre drepturile de care beneficiază femeile pe hârtie şi realitatea de zi cu zi a vechilor prejudecăţi, atitudini şi obiceiuri. Din ce în ce mai multe voci amintesc importanţa conştientizării acestei imparităţi şi necesitatea de a găsi căi eficiente de a încuraja mai multe femei să facă pasul către postura de lideri. Herminia Ibarra, profesor de Leadership la INSEAD, afirma ca este nevoie şi să se identifice noi modalităţi de a convinge mai multe companii şi instituţii să recunoască beneficiile pe care le-ar aduce o reală implicare a femeilor în luarea deciziilor.


In ciuda adoptării în statele UE şi în SUA a unor legi care transpun principiul dreptului de a accede în mod egal la poziţii de conducere, femeile continuă să se confrunte cu numeroase bariere instituţionale, psihologice şi personale în calea asumării cu succes a posturii de lideri. Studiile recente citează cel mai frecvent bariere legate de:


vechi prejudecăţi, atitudini şi obiceiuri care interferează cu fragilul proces psihologic prin care o persoana ajunge să internalizeze o identitate de lider şi să îşi dezvolte propriul sistem de scopuri profesionale;


responsabilităţi familiale care interferează cu sfera profesională;


• sentimente de vinovăţie pentru că nu petrec suficient timp cu familia datorită muncii;


• rezistenţa şi excluderea din partea reţelelor sociale ale liderilor bărbaţi;


• evaluarea inechitabilă şi cerinţa de a depaşi performanţele liderilor bărbaţi pentru a fi considerate eficiente;


• lipsa de sprijin pentru îndeplinirea în mod egal a sarcinilor gospodăreşti sau faptul că femeile nu au deseori curajul de a cere ajutorul partenerului de cuplu în această privinţă, etc.


 


Văzut prin prisma acestor bariere, procesul prin care o femeie ajunge să îşi asume responsabilităţi de lider se dovedeşte a fi mult mai complex şi nu poate fi redus numai la numirea într-o poziţie de leadership, acumularea de noi abilităţi şi adaptarea la cerinţele instituţionale curente. Fragilul proces psihologic prin care o persoană ajunge să se vadă pe sine şi să fie văzută de către ceilalţi ca lider este profund legat de prejudecăţile de gen care persistă deopotrivă în organizaţii şi în societate în ansamblu.


Poate din acest motiv, femeile de afaceri considerate a fi de succes au fost/sunt nevoite să împrumute un cod etic non-specific femeilor şi să urmeze un model profesional specific masculin, fiind adesea descrise ca “femei-bărbat”. Aproape jumătate dintre aceste femei cu funcţii de conducere consideră ideea de a avea un copil şi de a intra în concediu de maternitate ca pe un factor care pune în pericol dezvoltatrea carierei.


Fără înţelegerea aspectelor psihologice şi sociologice specifice ale leadershipului feminin, oamenii vor continua să opereze cu prejudecăţi şi stereotipuri atunci când analizează eşecul femeilor de a obţine egalitatea cu bărbaţii în asumarea responsabilităţii de lideri. Adesea se afirmă că femeile nu ajung lideri pentru ca “nu au cerut astfel de posturi”, “au fost prea amabile şi feminine” sau pur şi simplu “au optat încă de la începutul carierei să nu se înscrie într-o astfel de competiţie”. Aceste mesaje le comunică femeilor care au reuşit să obţină un post de lider faptul că ele sunt excepţii, care pot să îşi menţină succesul obţinut cu greu doar afirmându-se în mod agresiv, renunţând la propria identitate feminina. Acest comportament este adesea legat de reacţiile ambivalente adânc înrădăcinate în stereotipurile de gen, cu care o femeie lider se confruntă zilnic, atât in relaţiile cu colegi şi subordonaţi femei, cât şi în interacţiunea cu bărbaţii. Comportamentul masculin, agresiv, autoritar şi dominant devine astfel o normă autoasumată de multe femei lider.


Pe de altă parte, femeile care au experimentat eşecuri în obţinerea unei posturi de lider ajug să considere că este vina lor că nu au fost suficient de masculine şi agresive, că nu au fost destul de curajoase încât să îşi asume un comportament etichetat adesea la nivel social ca atipic, abraziv si neatrăgător în cazul unei femei, sau că nu au fost suficient de dedicate profesiei încât să renunţe la asumarea responsabilităţilor legate de maternitate şi  familie. In final, ambele perspective afectează atât climatul organizaţional şi gradul de deschidere în a accepta leadershipul feminin, cât şi concepţiile femeilor despre posibilităţile lor reale de a avea succes ca lideri.


In contextul unor diferenţe majore înregistrate la nivel mondial, sub aspectul prezenţei femeilor în poziţii decizionale ale mediului de afaceri privat, România se remarcă prin procentul irelevant statistic, întrucât femeile ocupă poziţii de top management doar cu titlu de excepţie, în condiţiile în care media mondială privind acest procent se află la 20%, iar femeile în segmentul format de senior-management reprezintă din ce în ce mai des cote semnificative, inclusiv în Tailanda – 45%, Georgia – 40%, Rusia – 36%, Hong Kong (China) şi Filipine – 35%, Botswana – 32%. Puţinele femei care ocupă funcţii decizionale în Romania, de regulă, conduc departamente pentru care se presupune că femeile ar avea înclinaţii native (HR, PR, Client Services).


 Sub aspectul accesului femeilor la poziţii de conducere la nivelul administraţiei publice în Romania, statisticile demonstreaza că, în ciuda adoptării unor legi naţionale care transpun legislaţia comunitară în domeniu, se constată în continuare că femeile sunt repartizate conform unei scheme piramidale în toate structurile de decizie publică: numeroase în posturile subordonate, de execuţie sau cu răspundere limitată, dar din ce în ce mai puţine în posturile înalte de decizie. In cei peste 25 de ani de democraţie, România nu a avut nicio femeie în funcţia de şef al Guvernului sau al Statului, în condiţiile în care state ca Anglia şi Germania au avut Prim-ministru, respectiv cancelar femei, iar Irlanda şi Finlanda, de exemplu, au ales şi ele femei în calitate de Preşedinte. Exemple de bună practică din ţările europene regăsim şi în procentul portofoliilor ministeriale:


§  Finlanda – 52% dintre membrii guvernului sunt femei, ocupând 11 din 20 de portofolii;


§  Spania – 50% dintre membrii guvernului sunt femei;


§  Danemarca – 47% dintre membrii guvernului sunt femei;


§  Suedia – 46% dintre membrii guvernului sunt femei;


§  Austria – 43% dintre membrii guvernului sunt femei;


 


Comisia Europeană a atras atenţia autorităţilor române asupra faptului că “Egalitatea de gen e socotită ca un drept fundamental, o valoare comună a U.E. şi o condiţie necesară pentru obiectivele de dezvoltare, angajare şi coeziune socială în interiorul Uniunii, cât şi în interiorul fiecărui stat membru”. De altfel, în ultima Foaie de parcurs pentru egalitatea între femei şi bărbaţi, se preciza că “Subreprezentarea femeilor privind participarea la luarea deciziilor în interiorul administraţiei publice centrale, regionale şi locale reprezintă un deficit democratic. Participarea echilibrată a femeilor şi bărbaţilor la luarea deciziilor în plan economic poate contribui la un mediu mai productiv şi inovativ, precum şi la performanţa economică”.


Progresele în obţinerea acestei participări echilibrate a femeilor şi bărbaţilor la luarea deciziilor ar fi facilitate de aplicarea exemplelor de bune practici din ţările europene, care se referă inclusiv la organizarea de către instituţii de stat şi organizaţii private a unor discuţii deschise, în cadrul cărora să se poate împartăşi idei şi experienţe, pentru conştientizarea imparităţilor existente şi identificarea celor mai bune modalităţi de depăşire a barierelor, în special în zona stereotipurilor de gen. Echilibrul între viata profesională şi cea de familie a fost facilitat de companii care au implementat, de exemplu, soluţii care vizează programul de lucru flexibil, posibilitatea de a lucra şi de la domiciliu sau amenajarea unor spaţii care asigură îngrijirea în firmă a copiilor, pe timpul programului de lucru. Eficientă s-a dovedit şi implementarea de politici/facilităţi fiscale de încurajare a marilor companii private care promovează femei în posturi de conducere. Companii din statele UE şi SUA au aplicat cu succes şi alte modalităţi eficiente de încurajare a femeilor lideri: sesiuni de training, coaching şi rolemodeling, prin care se facilitează înţelegerea aspectelor psihologice caracteristice leadershipului feminin.


Pentru femeile lider este importantă conştientizarea provocărilor la care sunt expuse şi sprijinirea lor în a identifica soluţii  adaptate care să le permită valorificarea propriului potenţial mental şi emoţional pentru depăşirea obstacolelor. Odată ce femeile recunosc efectele psihologice subtile şi ambivalente adânc înrădăcinate în stereotipurile de gen, care persistă deopotrivă în organizaţii şi în societate în ansamblu, nu se mai identifică în postura de victimă şi acţionează eficient în această nouă lume, care cere un nou tip de lideri, capabili să promoveze diversitatea de gen şi egalitatea în asumarea responsabilităţilor şi satisfacţiilor leadershipului.


Autor: Cristina Matei


 


 


******


Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către  Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.


Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!





CULTURA ANTREPRENORIALÃ ÎN ROMÂNIA


 


 


Formarea unei culturi antreprenoriale, bazatӑ pe valori specifice societӑṭii democratice, libertatea şi libera iniţiativӑ, munca şi respectul pentru rezultatele ei, recunoaṣterea meritelor, egalitatea de şanse ṣi accesul egal la oportunitӑṭi, constituie o necesitate şi o prioritate pentru România. 


Un moment decisiv în dezvoltarea mediului de afaceri românesc l-a constituit anul 2007 când, odată cu integrarea României în Uniunea Europeană, antreprenorii din România au fost angrenaţi într-o competiţie acerbă cu antreprenorii din celelalte state membre.


Totodată, după ianuarie 2007, pe lângă programele de finanţare de la bugetul de stat, antreprenorii au mai avut şansa de a aplica proiecte la schemele de finanţare susţinute din fonduri structurale. Astfel s-a constatat şi o creştere a gradului de conştientizare a sectorului IMM-urilor, a importanţei creării de noi întreprinderi şi  a  susţinerii  întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-uri) deja existente în vederea creşterii PIB-ului, creării de noi locuri de muncă şi îmbunătăţirii investiţiilor în sectorul cercetării şi dezvoltării, etc.


În România, nivelul educaţiei antreprenoriale este scăzut, în principal din cauza raportului slab dintre cercetare, cunoştinţe, educaţie şi industrie. Ministerul Educaţiei a adoptat cadrul legal necesar şi a introdus în ariile curriculare discipline legate de educaţia antreprenorială şi face demersuri pentru promovarea antreprenoriatului prin: aprobarea de manuale alternative pentru disciplina Educaţie antreprenorială, introducerea de discipline noi şi opţionale încă de la nivelul învăţământului primar, a unor discipline şi opţionale pentru dezvoltarea capacităţii de orientare profesionale, lansarea de programe care să contribuie la educaţia financiară şi dezvoltarea culturii antreprenoriale etc.


Complementar curriculei şcolare, în cadrul sistemului naţional de educaţie au fost introduse programe opţionale pentru formarea abilităţilor antreprenoriale în rândul elevilor şi studenţilor, cum sunt Programul Junior Achievement pentru elevi şi studenţi şi ECO NET - Reţeaua firmelor de exerciţiu în Europa de Est. Programul Junior Achievement România se derulează începând cu anul 2003, în baza Protocolului încheiat între Ministerul Educaţiei şi organizaţia Junior Achievement România (JAR), în învăţământul public preuniversitar, pe aria curriculară Om şi Societate (Educaţie economică şi antreprenorială, Consiliere profesională şi/sau vocaţională), prin preluarea şi adaptarea programelor internaţionale de educaţie economică şi antreprenorială Junior Achievement – Young Enterprise ( JAYE).


Educaṭia antreprenorialӑ este un proces care începe in scoala şi dureazӑ de-a lungul întregii vieţi.


Efectele educaţiei antreprenoriale se rasfrâng într-un mod pozitiv asupra persoanei ṣi asupra comunitӑţii: înṭelegerea problemelor economice din perspectiva interesului personal şi a interesului comunitar; gestionarea eficientӑ a resurselor; orientarea cӑtre schimbare, cӑtre gândirea criticӑ şi abilitӑţi de luare a deciziilor; deschiderea faṭӑ de opṭiunile de dezvoltare profesionalӑ.


Educaţia antreprenorială ajută la promovarea unei culturi antreprenoriale, la schimbări de mentalitate şi dobândirea de competenţe necesare desfăşurării unei activităţi.


 


Autor:  Laura Florenta Rosca


******


Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către  Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.


Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!




Responsabilitatea socială reinventează strategia de marketing




 

 

 

Termenul de CSR (Corporate Social Responsibility) a devenit tot mai popular în ultimii ani, ușor-ușor făcându-și loc și în strategiile de dezvoltare ale companiilor mai mici. Ne îndreptăm către un simplu SR (Social Responsibility). Precum multe alte schimbări din strategiile de marketing și PR ale ultimilor ani, acest fapt se datorează atât globalizării, cât și a creșterii puterii socialului o dată cu facilitarea comunicării la nivel global (Web – Rețele Sociale).

 

Ce este CSR? Este un set de principii care servește obiectivelor de dezvoltare durabilă ale unei companii, având în centrul atenției contribuția pe care trebuie să o aibă aceasta la dezvoltarea societății moderne. Cu alte cuvinte, conceptul de karmă adus în business: ce anume poți oferi înapoi societății pentru profiturile pe care ți le generează, altceva decât produsul tău în sine? Cu ce cauze se identifică setul de valori al brand-ului tău și ce poți face să le susții?

 

Ascensiunea CSR a început o dată cu creșterea așteptărilor consumatorilor față de responsabilitățile pe care le are un brand, o companie cu imagine puternică și influență mare la nivel global (exemplu: Apple, Microsoft, Coca Cola etc.). Până la începutul anilor ’90 sau 2000 ideea era simplă: responsabilitatea morală în business se judeca la nivelul managerului – acesta era responsabil față de proprietari/acționari să creeze profit legal. Dar, pe măsură ce forța economică și capacitatea de comunicare ale unei companii cresc, va crește și influența ei SOCIALĂ. Ca atare, vor crește și asteptările morale față de brand. Nu mai e suficient ca managerul să creeze profit legal și atât. Se așteaptă să minimizeze consecințele negative produse de activitățile economice și să identifice problemele comunitare pe care brand-ul le poate deservi.

 

Ascensiunea CSR nu se va opri prea curând, în opinia mea. Schimbările sociologice prin care trecem, încurajează această ascensiune. Este firesc să fie așa: cu cât consumăm mai multe resurse, devine esențial pentru supraviețuirea noastră să le utilizăm optim; cu cât dezvoltăm noi tehnologii și ne obișnuim cu noi niveluri de confort, devine important să lucrăm în zonele de extremă, unde acest confort lipsește; cu cât crește puterea unei companii, cu atât cresc și responsabilitățile acesteia (sau cum foarte simplu sintetizează un  film cu super-eroi: ”With great power, comes great responsabillity.”).

 

Ce ar avea de câștigat un brand prin includerea unui marketing de tip social în strategia de dezvoltare durabilă? Exact ce îi trebuie pentru a-și păstra puterea pe piață: consumatori noi, loializarea celor existenți, poziționare clară pe piață, creștere economică.

 

Afirmația de mai sus este susținută de numeroasele studii care s-au făcut în ultimii ani în rândul consumatorilor. Un studiu calitativ realizat în SUA în 2014 a evidențiat faptul că 89% dintre respondenți erau dispuși să schimbe un brand în favoarea altuia, cu prețuri și calitate relativ-similare, datorită cauzei în care acesta era implicat.

 

Aproape toți consumatorii din SUA (93%) au spus că atunci când o companie susține o cauză, o privesc cu ochi mai buni. Acest procent e în creștere: în 2010, ”doar” 85% au dat acest răspuns.

 

Același studiu a arătat că 54% dintre respondenți au cumpărat la un moment dat în ultimele 12 luni un anume produs, doar pentru că susținea o cauză socială în care credeau și ei. Circa 85% dintre respondenți au spus că ar recomanda brand-ul susținător al unei cauze, prietenilor și familiei. Cu toate acestea, doar 38% dintre ei au și făcut asta.

 

Un beneficiu extrem de important pe care îl poate aduce unui brand o strategie corectă de responsabilitate socială este acela al prețurilor premium. Un studiu realizat la nivel global (Europa, Asia, America de Nord și de Sud) a arătat că 52% dintre consumatori sunt dispuși să plătească mai mult pe un produs dacă acesta susține o cauză.

 

Nu trebuie ignorat nici faptul că Generația Millennials este cea care va deține curând cea mai puternică putere de consum, iar ea se deosebește comportamental de Generația X, fiind mult mai implicată în problemele sociale.

 

Cei din Generația Millennials sunt foarte conștienți de influența companiilor și au mari așteptări în ceea ce privește implicarea lor în a face lumea un loc mai bun. 29% din Millennials vizitează diverse rețele sociale de mai multe ori pe zi, față de cei 19% din Generația X. Două treimi folosesc Social Media pentru a implica diverse brand-uri în probleme de mediu sau sociale și să susțină brand-urile care promovează o cauză. Un millennial din 5 se folosește de new media pentru a susține în mod direct campaniile sociale ale unei companii: donații, semnare de petiții, promovarea cauzei pe conturile proprii.

 

Generația Millennials nu va fi ezitantă în a aduce critici: un sfert dintre ei se folosesc de Social Media pentru a distribui informații negative despre companiile față de care simt că nu își îndeplinesc promisiunile sau responsabilitățile.

 

Țin cont companiile de aceste schimbări? Da. Cel puțin asta ar sugera cifrele investite în cauze sociale: 1,92 miliarde de dolari în 2015, cu 3,7% mai mult ca anul trecut. Dar oare aceste sume au avut și conversia pe care brand-urile o doreau? Au schimbat, în mod real lumea într-un loc mai bun? Cu siguranță că sunt multe exemple pozitive, care pot răspunde cu DA la aceste întrebări.

 

Un exemplu ar fi campania ”Cruciada împotriva cancerului la sân”: compania Avon s-a implicat în această cauză acum 14 ani și a reușit să strângă până acum peste 400 de milioane de dolari, bani care au fost donați pentru sprijinirea celor afectați de această problemă. În plus, datorită notorietății pe care a atins-o programul, brand-ul și-a asigurat poziționarea dorită: ”Avon – the company for women”.

 

Succesul campaniei din exemplul de mai sus este datorat unei strategii de marketing social corect executată: setul de valori al companiei pus în serviciul comunității și armonizat cu nevoile acesteia – soluții reale la probleme umane.

 

Autor: Laura Ducu

 

Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către  Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.

Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!







Seminar de Planificare strategica in cadrul EVANetwork


In urma constientizarii problemelor discriminarii de gen si a dorintei de a fi alaturi de femeile din Romania pentru a le facilita accesul pe piata muncii si in mediul de afaceri, pentru a beneficia de drepturi egale, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului sector 6, Asociatia Four Change, Fundatia Crucea Alb-Galbena, SC GREEN TEAM ACTUAL SRL, Centrul de Consultanta si Studii Europene, Fundatia de Sprijin Comunitar au creat proiectul EVA-Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii.


In cadrul proiectului, a luat nastere comunitatea EVANetwork, prima retea interprofesionala a femeilor antreprenor din Romania.


Membrele EVANetwork sunt femei active, care lucreaza in domenii diferite, cu dorinta de a se dezvolta atat personal, cat si profesional. Accesarea resurselor oferite in cadrul comunitatii EVANetwork si oportunitatea ca membrele grupului sa realizeze proiecte impreuna sunt motive puternice care pot aduce noi membre in comunitate.


In linii mari, scopul comunitatii EVANetwork este promovarea solidaritatii ca model de cooperare feminin si crearea contextului in care femeile se pot asocia, pot construi impreuna, aducand valoare comunitatilor din care provin.


In perioada 25-27 septembrie 2015, a avut loc, la Predeal, primul seminar de Planificare Strategica in cadrul proiectului EVA. 13 din cele 15 membre ale retelei EVANetwork au fost prezente si pe parcursul celor 3 zile de activitate, au identificat nevoile si problemele care pot fi adresate in comunitatile din care fac parte si, pastrand aspectele care merita continuate din proiectul EVA, au gandit pasi in vederea dezvoltarii retelei EVANetwork si initierea de noi proiecte pentru alte femei beneficiar.


Seminarul a fost facilitat de trainer Florin Ghinda, fondator al platformei de informatie si educatie pozitiva, RomâniaPozitivă.ro.


Prima etapa a evenimentului, a avut in centru colectarea intentiilor si asteptarilor fiecareia dintre participante vizavi de desfasurarea procesului de planificare strategica. Viziune, inspiratie, oportunitati, cunostinte, idei noi, avant, sustinere, implicare sunt doar cateva dintre gandurile impartasite.


Ulterior, discutia a fost indreptata catre colectarea de exemple pozitive din cadrul proiectului EVA si totodata catre identificarea nevoilor femeilor apartinand comunitatilor din grupul tinta - Bacau,  Bucuresti, Galati.


A doua etapa a presupus generarea de idei, solutii si actiuni pentru problemele identificate, precum si identificarea resurselor ce ar putea fi angrenate.


Plecand de la intrebari-cheie (Pentru cine?; Cum?; De ce?; Ce?; Cand?; Cu cine?) s-a lucrat intens, participantele fiind implicate in grupe de lucru diferite, functie de activitatile propuse. Aceasta a condus la o inchegare si mai puternica a legaturilor dintre membrele comunitatii EVANetwork, aducand in acelasi timp, plusvaloare seminarului, datorita expertizei fiecareia din domenii de activitate diverse.


Seminarul s-a incheiat cu succes, intrucat obiectivul propus initial a fost atins – generarea de minim 3 idei de proiecte si drafturi ale planurilor de actiune, in care majoritatea dintre membrele EVANetwork prezente si-a asumat un rol, in functie de disponibilitate si motivatie.


Echipa Four Change multumeste doamnelor prezente pentru disponibilitate, seriozitate, creativitate si pentru ca sentimentul de apartenenta la grup, „suroritatea” pe care si-o doreau initiatorii proiectului, a nascut in fiecare dintre membrele EVANetwork!


Suntem mandri de voi toate!


*****


Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către  Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.


Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!





22.09.2015



Atribute feminine care influenţează spiritul

antreprenorial sau managementul la feminin


Să fii femeie antreprenor într-o societate cu tradiţie patriarhală seculară, în vremuri de dinamică economică crescută şi într-un mediu concurenţial acerb, patronat preponderent de bărbaţi, este o continuă provocare. O provocare căreia, poate femeile îi răspund cel mai bine, prin prisma firii lor luptătoare moştenite de la zeiţa Artemis.

Tenacitatea, deprinsă în urma efortului suţinut de a clădi o carieră de succes, din ambiţia de a reuşi pe o piaţă deja consolidată, reprezintă unul din factorii cheie ai carierei antreprenoriale feminine. Dar poate cel mai preţios dar al femeilor – intuiţia – este cea care ne ajută să empatizăm mai uşor cu cel din faţa noastră, fie el potenţial client sau angajat. Înţelegându-i mai uşor nevoile şi aşteptările, putem clădi relaţii parteneriale trainice, de lungă durată, bazate pe profesionalism şi loialitate, fidelizând clienţii, dar mai ales, angajaţii. Formam astfel echipe eficiente şi imbatabile, fundamentate pe sănătosul principiu englez: leadership. Puterea exemplului.

În cei unsprezece ani de carieră ca antreprenor, mărturisesc că două atribute feminine m-au ajutat să nu dau greş şi să-mi clădesc o afacere de succes, ce a traversat cu brio toţi aceşti lungi şi tulburi ani de declin economic generalizat: capacitatea de a asculta şi graţia feminină. Cea dintâi m-a apărat de deciziile pripite, m-a ajutat să văd situaţiile clar, să înţeleg opinii bine argumentate, chiar dacă au fost diferite de cele pe care le aveam iniţial, mi-a atras respectul partenerilor de afaceri şi m-a ajutat să înţeleg mai bine dorinţele clienţilor (mai ales cele implicite, foarte rar detaliate în cererile de ofertă solicitate), să intuiesc şi aplanez din timp potenţialele şi inerentele conflicte înmugurite în sânul echipei noastre. Cea din urmă, reminiscenţă a Afroditei, m-a ajutat să acced în locuri aparent inaccesibile, să-mi „cresc” afacerea într-un mediu de business ostil, dominat de sexul puternic, dar sensibil la delicateţea concurentelor lor.

Inteligenţa, sprijinită de setea de cunoaştere specifică femeilor şi dezvoltată continuu prin programe de formare profesională furnizate de formatori de top, condimentată cu un strop de intuiţie şi tenacitate reprezintă factorii de succes care clădesc o afacere durabilă.

Calitatea feminină de departe preferată de mine este, însă, provocarea. Setea de nou. Dorinţa de a încerca acolo unde nimeni nu îndrăzneşte. Pionieratul. Acel ceva care dă culoare nu doar vieţii, dar care ne deosebeşte mai ales de cenuşiul – business al mediului corporate. Adrenalina. Viziunea. Dorinţa de a-ţi încerca limitele. Aici intervine şi Diana. Un cuplu de trei zeiţe care stau în stare latentă în fiecare dintre noi, dornice să iasă la iveală. Să apelezi pe rând la fiecare dintre ele, în momentele potrivite, este cu siguranţă o artă.

Expresii ca: „Asta este prea dificil pentru mine!”, „Nu ştiu nimic despre asta, aşa că nu are rost să pierd timpul!”, „Lasă să facă alţii, să vedem cum merge!” sunt greu de găsit în vocabularul femeilor de afaceri.

Supuse unor provocări permanente atât în viaţa de familie (de cele mai multe ori femeile de afaceri de succes sunt şi mame de succes), în contexul socio-economic actual, dar şi în mediul de afaceri, femeile dezvoltă mai rapid decât bărbaţii mecanisme eficiente de identificare a celor mai bune soluţii, dar şi de întrevedere a oportunităţilor (inclusiv în business) şi de a acţiona în consecinţă.

Să fii o antreprenoare de succes a vremurilor noastre nu înseamnă să fii din oţel, nu presupune absenţa principiilor şi aplicarea dictonului: „Divide et empera!”

Atitudinea corectă faţă de clienţi, angajaţi şi concurenţi deopotrivă, disponibilitatea, flexibilitatea, empatia, loialitatea, etica, profesionalismul dovedit,  atitudinea de învingător şi de ce nu – graţia sunt atributele care fac ca femeile să iasă din anonimat pe piaţa de business din România.

Aşadar, dragele mele, vulnerabilitatea noastră constă în delicateţe, iar ea este principalul atu pentru reuşită. Nu uitaţi că ceea ce unii cataloghează drept „puncte slabe” sunt de fapt, „punctele noastre tari”. Depinde de unghiul din care priveşti.

Întreaga piaţă este suprasaturată de agresivitate (concurenţă, marketing etc.). Se simte nevoia unei brize delicate şi subtil parfumate. Vă aştept alături!

 

Autor: Mădălina Silvia Ignatov

 

******

Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către  Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.

Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!

 



21.09.2015

A inceput cursul de Manager de Proiect pentru doamnele din regiunea Bucuresti-Ilfov

Marti, 15 septembrie 2015, a inceput un nou curs de formare profesionala organizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii.

Obiectivul cursului este de a pregăti persoane pentru ocupaţia de Manager de proiect.

Au fost prezente 26 de doamne, absolvente de studii superioare, care au manifestat un interes crescut pentru aplicabilitatea practica si imediata a competentelor ce urmeaza a se dezvolta in cadrul cursului.

Participantele la curs inteleg ca pentru a fi manager de proiect este important sa ai talentul de a integra o larga varietate de discipline in scopul indeplinirii unui obiectiv complex.

In cadrul sesiunilor de training, doamnele vor invata despre: elementele esentiale ale unui proiect, analiza de context si a factorilor interesati, activitatea de planificare, alocarea resurselor si intocmirea bugetului, scrierea unei propuneri de finantare, analiza riscurilor, managementul resurselor umane si al timpului.

In linii mari, scopul cursului este de a:

- dezvolta abilitatile de planificare, organizare si coordonare a elementelor componente ale unui proiect;

- creste capacitatea de a raspunde, in timp optim, provocarilor aparute pe parcursul implementarii proiectului;

- invata despre utilizarea corecta a documentelor necesare accesării fondurilor structurale.

Le uram succes si ne dorim ca aceasta experienta sa le ajute in dezvoltarea profesionala!

*****

Programul este realizat in cadrul proiectului ” EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii”, proiect co-finantat de Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 Investeste in oameni, Axa prioritara 6 “Promovarea incluziunii sociale”, Domeniul major de interventie DMI 6.3 ”Promovarea egalitatii de sanse pe piata muncii”.

Proiectul este implementat de catre Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector 6 in parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanta si Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbena, SC Green Team Actual SRL si Fundatia de Sprijin Comunitar Bacau.


27.08.2015

Comunicat de presă:

Prelungire a proiectului ”EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piața muncii

 Proiectul ”EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piața muncii” implementat in judetul Bacau de catre Fundatia de Sprijin Comunitar a inregistrat un mare succes in randul grupului tinta vizat si anume femei cu studii gimnaziale sau medii din judetul Bacau, aflate in cautarea unei calificari si a unui loc de munca. Din august 2014 pana in august 2015, au fost derulate 10 cursuri de calificare in meseriile de baby-sitter, ingrijitor la domiciliu si lucrator social, care au fost absolvite de 236 de femei din intreg judetul. Cererea a fost insa mult mai mare, astfel incat desi proiectul trebuia sa se incheie la inceputul lunii septembrie, in urma solicitariilor multiple venite din partea persoanelor care nu au reusit sa intre intr-una dintre grupele formate pana la aceasta data, s-a decis prelungirea proiectului pana la 15 noiembrie.

Alte 28 de femei au fost incluse in proiect si au demarat, incepand cu 27 august, un curs de calificare in meseria de ingrijitori batrani la domiciliu. Dintre acestea 14 persoane sunt din Buhusi iar alte 14 din Bacau. Cursantele vor fi pregatite atat teoretic cat si practic de specialistii FSC cu o experienta de peste 15 ani in ingrijirea persoanelor varstnice, iar practica de specialitate va fi efectuate la Centrul de zi pentru Varstnici Dr. Stefan Ciobanu pentru femeile din Bacau si la Satul Seniorilor Milly pentru cele din Buhusi. Cursul se va incheia la sfarsitul lunii octombrie iar, ca o noutate a acestei prelungiri a proiectului, subventia pe care o vor primi absolventele cursului s-a marit de la 600 la 1200 de lei.

Mai mult decat atat acestea vor beneficia si de un curs de dezvoltare a competentelor antreprenoriale, oferit de partenerii de la Asociatia 4Change din Bucuresti.

 

Proiectul „EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii” este co-finanţat de Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 Investeste in oameni, Axa prioritara 6 “Promovarea incluziunii sociale”, Domeniul major de interventie DMI 6.3 ”Promovarea egalităţii de şanse pe piaţa muncii” si are o durata de 16 luni.

Proiectul este implementat de Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector 6 in parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanta si Studii Europene SRL, Fundatia de Sprijin Comunitar Bacau, Fundatia Crucea Alb Galbena, SC Green Team Actual SRL.

 

Ionuț Chiriță
coordonator regional comunicare și relații publice

Invitație

Rolul societății civile și al autoritaților în promovarea și implementarea egalității de șanse și de gen

 

22 Iulie 2015, Hotel Dumbrava, Bacău

 

Femeile din România se confruntă cu discriminare de gen, atât din punct de vedere al locului pe care îl ocupă în familie și la serviciu, cât și din punct de vedere al castigului salarial, puterii de decizie, timpului liber disponibil si al sănătății. Mai mult, România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește egalitatea de șanse între femei și bărbați[1];

 

Cu toate acestea, societatea civilă și autoritățile publice joacă un rol esențial în susținerea principiului egalității de șanse, precum și în promovarea femeilor în societate, prin intermediul proiectelor pe care le derulează și a exemplelor de bună practică pe care le pot oferi.

În data de 22 iulie 2015, vă invităm în cadrul seminarului “Rolul societății civile și al autoritaților în promovarea și implementarea egalității de șanse și de gen” să aflăm împreună cum putem promova egalitatea de șanse și de gen acordată femeilor din România.

 

Evenimentul este organizat de către Asociația Four Change Bucurețti în parteneriat cu Fundația de Sprjin Comunitar Bacău și va avea loc miercuri, 22 iulie 2015, în intervalul orar 13:00 – 16:30, la Hotel Dumbrava, Strada Dumbrava Roșie, nr 2, Bacau, Sala New York.  

Evenimentul este organizat în cadrul proiectului ” EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piața muncii”, cofinanţat de Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 Investeste în oameni, Axa prioritară 6 “Promovarea incluziunii sociale”.

Puteti consulta agenda evenimentului aici.


[1] Conform Indexului privind Egalitatea de Gen realizat de Institutul European pentru Egalitate intre Femei si Barbati din Bruxelles, 2013



6 iulie 2015


Concurs EVA

Premii de cate 10.000 de lei pentru 5 initiative antreprenoriale ale beneficiarelor din cadrul proiectului EVA – Evolutie, Valoare, Antreprenoriat, pentru femei pe piata muncii

5 beneficiare din cadrul proiectului „EVA – Evolutie, Valoare, Antreprenoriat, pentru femei pe piata muncii”, care au urmat cursurile de Competente antreprenoriale vor castiga un premiu de cate 10.000 lei (taxe incluse) pentru demararea unei initiative antreprenoriale sau alt tip de activitate independentă.

Concursul este deschis participantelor la cursurile de Competențe antreprenoriale organizate în cadrul proiectului. Valoarea totală a premiului ce face obiectul concursului este de 10.000 RON, din care 2150 RON impozit pe profit si contributia la asigurari de sanatate si respectiv 7850 RON net, pentru fiecare candidat declarat câștigător.

Pentru a afla conditiile de eligibilitate, documentatia care trebuie depusa sau alte informatii, va rugam sa accesati link-ul urmator: http://4change.ro/cursuri/.




2 iunie 2015,  Bacau

 COMUNICAT DE PRESĂ

Concluziile unei cercetari referitoare la interesul femeilor pentru accesul pe piata muncii.

Analiza principalelor conditionari de natura social-comunitara ale accesului femeilor pe piata muncii a constituit obiectul unei cercetari realizate in cadrul proiectului EVA- Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii.

Pornind de la aceste premise, analiza grupului tinta si-a propus sa gaseasca raspunsuri la intrebarile legate de interesul femeilor din mediul rural respectiv urban asupra formarii profesionale si a accesului pe piata muncii, precum si identificarea si descrierea profilului ocupational al femeii interesate de domeniul social.

Pentru indeplinerea obiectivelor, demersul de cercetare s-a bazat pe analiza recrutarii grupului tinta in cadrul proiectului EVA. A fost avuta in vedere in principal analiza formularului de grup tinta completat de participantele in cadrul proiectului. Astfel in perioada iunie 2014 – martie 2015 au fost recrutate un numar de 273 de participante in proiect, ce au urmat cursuri de calificare profesionala in domeniile „Ingrijitoare batrani la domiciliu”, „Baby-sitter” si „Lucrator social”.

In urma analizei profilului participantelor la proiect concluziile au fost urmatoarele:

1.             Se observa un interes crescut al femeilor din mediul rural pentru formarea profesionala si angajarea in domeniul social. Din analiza formularelor de grup tinta constatam ca din totalul de respondente, 259 de femei proveneau din mediul rural si numai 14 participante provin din mediul urban. Aceasta diferenta majora se datoreaza si faptului ca femeile din mediul urban prefera sa se califice in domeniul serviciilor (in special cosmetica, frizerie, manichiura), interesul fata de domeniul social fiind mult mai scazut.

2.             In privinta nivelului de pregatire, femeile cu un grad de scolarizare mai scazut au optat pentru cursul de Ingrijitoare batrani la domiciliu (acest lucru si datorita faptului ca majoritatea isi doreste sa practice aceasta meserie in afara tarii), iar cele cu un nivel de educatie peste medie au optat pentru cursul de Lucrator social.

3.             Profilul grupului tinta in functie de varsta ne arata ca persoanele ce fac parte din categoria 25-45 de ani prezinta un interes crescut pentru ocuparea unui loc pe piata muncii si a dezvoltarii profesionale, imediat dupa situandu-se profilul de varsta 15-24 de ani. Grupul de varsta inaintata 45-64, se situeaza pe ultimul loc, confirmand faptul ca acestea se preocupa cu precadere de activitatile casnice si agricultura.



COMUNICAT DE PRESĂ

Femeile din Bacău, antreprenoare şi cu succes în carieră

11 martie 2015

 

  •         Egalitatea de gen este unul din principiile fondatoare ale Uniunii Europene, dar conform datelor publicate de Comisia Europeană în 2013 există în continuare disparităţi de gen între femei şi bărbaţi;
  •        Mare parte dintre românce încă se confruntă cu discriminare de gen, atât la locul de muncă, cât şi în familie;
  •        Multe femei au reuşit să se impună și să performeze în domenii cheie, dominate în mod tradițional de bărbați.

 

Bucureşti, 11 martie 2015. Fundația de Sprijin Comunitar Bacău, în parteneriat cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 6 și Asociația Four Change a organizat în data de 5 martie 2015, conferinţa regională “10 femei de nota 10”.

Evenimentul s-a bucurat de participarea a 10 femei de succes din comunitatea băcăuana, femei antreprenoare sau cu cariere impresionante în domenii precum medicină, artă, educaţie, presă. Printre doamnele care şi-au spus povestea şi au împărtăşit din experienţa lor publicului putem menţiona: Ramona Herciu (Allegro Pizza), Adina Rachiteanu, (Esthetique Beauty Center), Raluca Olaru, (SC Decro), Ramona Darlea (Lider Academy), Liliana Manole (Top Travel), Anca Moraru (SC Moraru Anca SRL), Irina Pascu (Pensiunea Antique), Lăcrămioara Mocanu (cadru universitar, preşedinte APIEU), Geanina Ivu – Pictor, Violeta Popescu - Medic Geriatru.

În cadrul evenimentului a fost sărbătorita femeia anului 2015 – independentă, puternică și capabilă să facă față tuturor provocărilor, dar totodată au fost aduse în discuţie problemele cu care se confruntă femeile zilelor noastre: discriminare la locul de muncă sau în familie, echilibrarea vieţii de familie cu cea profesională, libertatea de a face alegeri în viaţa.

Egalitatea de şanse a femeilor are aspecte pozitive, dar şi multe negative. O femeie de carieră trebuie să studieze tot timpul, să fie creativă, asta de multe ori în detrimentul timpului petrecut cu familia”, a declarat Ramona Darlea, Lider Academy.

Ca femeie de carieră trebuie permanent să te dezvolţi şi să înveţi. Dar este foarte important să ai susţinerea celor din familie pentru a reuşi”, a declarant Violeta Popescu, medic geriatru.

Fie că este vorba de accesul la educaţie, obţinerea unei slujbe mai bune, promovarea în cadrul firmei sau valoarea salariului cu care sunt remunerate, multe dintre femeile prezente la eveniment au recunoscut că de cele mai multe ori sunt supuse la discriminare tot din partea femeilor, aflate fie în poziţie de conducere, fie simple colege.

 Inegalitatea de gen rămâne un obstacol major în calea dezvoltării umane. Cu toate că femeile aufăcut  progrese majore din 1990, egalitatea între sexe nu este pe deplin câştigate, dar există multe femei puternice, de succes, femei care au reuşit.”, a declarat Aurelia Pasăre, Preşedinte Asociaţia Four Change.

 Conferinţa “10 femei de nota 10”, doreşte să promoveze femeile de succes din România, ce pot reprezenta un lider de opinie şi un model pentru femeile de pretutindeni, dar şi pentru comunitate.. 





25 noiembrie 2014,  Bacau

COMUNICAT DE PRESĂ

O noua echipa FSC de ingrijire la domiciliu se va infiinta in comuna Corbasca.

·      Echipa va fi formata din femei calificate in cadrul programului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii

Incepand cu sfarsitul lunii noiembrie FSC va extinde programul de ingrijire la domiciliu pentru varstnici si in comuna Corbasca. O echipa mixta formata din trei ingrijitoare la domiciliu si un lucrator social, in colaborare cu medicul comunal, va fi alaturi de batranii din trei sate ale comunei, oferindu-le gratuit servicii de igiena personala si a locuintei, curatenie, prepararea hranei, dar si servicii de ingrijire medicala in functie de nevoile specifice. In prima faza vor beneficia de aceste servicii aproximativ 30 de varstnici care au ramas fara nici un ajutor din partea rudelor sau sufera de afectiuni care i-au imobilizat la pat. In intreaga comuna nevoia este mult mai mare, de aceea, pe parcursul anului urmator se estimeaza o dezvoltare a echipei si implicit extinderea serviciilor catre varstnicii din intreaga comuna.

Toate cele patru femei angajate in echipa din Corbasca sunt proaspete absolvente ale cursurilor de calificare din cadrul proiectului „EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii”. Ele au sustinut cu succes examenul de absolvire a cursurilor de calificare la inceputul lunii noiembrie si au fost angajate in mai putin de o luna de la absolvirea acestora. Elena R. este una dintre acestea. Are 53 de ani si locuieste chiar in satul Corbasca. Pana la intrarea in programul Eva nu a avut nici un loc de munca stabil, deoarece avea doar 10 clase si nici o calificare profesionala. ”Munceam cu ziua sau pentru perioade scurte ca si muncitor necalificat mai ales in domeniul agricol. Mergeam cu ziua la oamenii mai instariti sau la unele firme din zona noastra. Intotdeauna mi-am dorit sa am locul meu de unde sa obtin un salariu sigur, indiferent cat de mic ar fi. Nici nu va dati seama cat sunt de fericita ca am reusit sa urmez acest curs de calificare si sa-mi gasesc asa de repede un loc de munca!” ne spune viitoarea membra a echipei FSC.

Infiintarea noii echipe a fost posibila gratie unui finantator din Elvetia. Domnul Ronie Buehr a luat contact cu activitatea FSC la inceputul acestui an si, din acel moment si-a dorit sa sprijine dezvoltarea serviciilor oferite de organizatia bacauana in zona rurala din estul judetului. A infiintat o asociatie locala denumita Mana@Mana care va finanta mai multe proiecte destinate locuitorilor din comuna Corbasca.


29 octombrie 2014,  Bacau

COMUNICAT DE PRESĂ

Primele absolvente ale cursurilor de calificare in programul: EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii

Sfarsitul lunii octombrie marcheaza finalizarea sesiunilor de pregatire teoretica si practica ale primului curs de calificare organizat de FSC in cadrul programului EVA. Este vorba de un curs de calificare in meseria de ingrijitor la domiciliu care s-a incheiat in data de 27 octombrie. Au finalizat orele de pregatire 23 de femei, toate din comuna Stanisesti si toate avand o situatie socio-familiala precara. Pentru aceste femei, cursul a insemnat un enorm pas inainte, deoarece le ofera un plus major in formarea lor profesionala, niciuna dintre ele neavand o calificare anterioara.

Cele 23 de femei vor sustine examenul final de absolvire in data de 10 noiembrie. ”Femeile sunt bine pregatite si cred ca nu vor exista persoane care sa nu treaca examenul. Cursul a cuprins 120 de ore de teorie si 240 de practica, toate desfasurate cu specialistii organizatiei. La inceputul cursului grupa a fost formata din 25 de persoane, dar doua dintre ele au abandonat din motive de sanatate sau din cauza unor probleme de familie. In orice caz, acest prim curs de calificare are toate sansele sa fie un succes pana la capat” (Viorica Raba, formator FSC in cadrul cursului).

O a doua grupa de calificare, tot in meseria de ingrijitor la domiciliu, va finaliza pregatirea la inceputul lunii noiembrie si va sustine examenul de absolvire pe 11 noiembrie. A doua grupa este formata din 25 de femei, in majoritatea lor din Corbasca, dar si cateva din Stanisesti. ”Pentru o parte dintre femeile din grupa a doua, finalizarea cursului va fi urmata si de integrarea profesionala. FSC se afla in discutii cu autoritatile din Corbasca si cu un finantator privat din Elvetia pentru formarea unei echipe de ingrijire la domiciliu si demararea unui program de servicii specializate adresat varstnicilor din aceasta comunitate, dupa modelul programelor oferite de FSC in alte 10 comunitati din zona de est a judetului. Ne dorim astfel sa schimbam in bine atat viata beneficiarelor programului EVA, cat si  a batranilor din Corbasca ce au nevoie de servicii la domiciliu”. (Irina Avornicitei, coordonator activitati FSC pe programul EVA).

Toate cursantele care vor trece cu bine examenul final, vor primi, pe langa certificatul de calificare profesionala si o indemnizatie de 500 de lei pentru finalizarea cu succes a programului.

”Ma bucur foarte mult ca am reusit sa urmez acest curs”, ne-a spus Anisoara B. din Stanisesti. ”Deoarece nu am prea multa scoala nu am reusit pana acum sa-mi gasesc un loc de munca stabil. Sper ca acum, avand si calificare, sa-mi gasesc mai usor de munca si sa-mi pot intretine copiii, mai ales ca e si o meserie care imi place si care cred ca mi se potriveste. Am mari sperante ca acest proiect imi va schimba viata in bine. Oricum e o mare realizare ca am putut urma gratuit acest curs de calificare si ca voi primi si o suma de bani la absolvirea lui.”


Conferinta regionala ”Egalitatea de gen in societatea romaneasca actuala”


Atmosfera pozitiva si discursuri motivationale in cadrului conferintei regionale pe tema ”Egalitatea de gen in societatea romaneasca actuala” desfasurata in data de 3 octombrie, la Hotelul Dumbrava Bacau. 

In cadrul evenimentului a fost realizata o radiografie a situatiei accesului femeilor pe piata muncii, dar si in domeniile esentiale de activitate din societatea romaneasca. S-au prezentat si discutat aspecte statistice, informatii referitoare la legislatia romanească și europeana in domeniu, provocarile si problematica egaitatii de gen. Au participat aproximativ 50 de doamne, reprezentante ale sectorului ONG si ale autoritatilor locale, precum si din partea sectorului de afaceri.
Au impartasit experiențe relevante si exemple de bune practici, cateva femei de succes care au reusit sa se impuna si sa performeze in domenii cheie, dominate in mod traditional de barbați: management, marketing, antreprenoriat, politica.
Atmosfera a fost animata iar aboradarile au fost pozitive si constructive, semn ca problematica egalitatii de gen a ajuns intr-o etapa a maturitatii. Au lipsit excesele si exaltarile feministe precum si abordarile sexiste. Am fost impresionat de cateva prezentari pregatite cu mult suflet, foarte echilibrate, expuse cu intelepciunea si atentia la detalii specifica femeilor.
Conferinta a fost organizată de Fundatia de Sprijin Comunitar, în cadrul proiectului ” EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piața muncii”, co-finanţat de Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 Investește în oameni, Axa prioritară 6 “Promovarea incluziunii sociale”

2 Septembrie 2014,  Bacau

COMUNICAT DE PRESĂ

FSC a demarat cursurile de calificare in programul: EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii

FSC Bacau a demarat, incepand cu luna august, cursurile de calificare profesionala pentru femei in cadrul proiectului ” EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii”.  Incepand cu luna iunie si pana la finalul lunii august aproape 150 de femei au fost inscrise in program, consiliate si informate si au optat pentru unul dintre cursurile de calificare in meseriile de: baby-sitter, ingrijitor la domiciliu si lucrator social. Multe dintre acestea – mai precis 50 - au optat pentru meseria de ingrijitor la domiciliu, o meserie care se bucura de o tot mai mare cautare pe piata muncii. Din acest motiv primele 2 cursuri de calificare care au demarat deja incepand cu 1, respectiv 10 august, sunt in aceasta meserie si vor oferi beneficiarelor pregatirea teoretica si practica pentru a putea acorda ingrijire si asistenta specializata varstnicilor si persoanelor dependente. Cursurile oferite de FSC sunt acreditate, astfel incat femeile vor beneficia la sfarsitul lor de diplome de calificare recunoscute la nivel national care le vor permite o integrare mai usoara pe piata muncii.

Urmatoarele cursuri de calificare din cadrul programului vor demara incepand cu luna septembrie si vor fi in domeniile baby-sitter (1 septembrie) si lucrator social (5 septembrie). La aceste cursuri au prioritate femeile provenind din grupuri vulnerabile, dubla discriminare fiind o problema grava cu care se confrunta mare parte dintre femeile apartinand acestor grupuri. Beneficiarele proiectului vor dobandi atat cunostinte teoretice, cat si competente practice - peste 70% din tehnicile folosite la cursuri fiind exercitii si aplicatii practice  si vor beneficia de consultanta in vederea initierii unei activitati independente/afaceri.

„Pentru FSC, aceste programe de calificare profesionala si sprijin in integrarea profesionala vin sa completeze eforturile noastre din ultimii ani pentru dezvoltarea comunitara a zonelor rurale sarace din judetul Bacau. Am dezvoltat, pe rand, servicii socio-medicale pentru batranii si copiii cu dizabilitati din acest zone, servicii educationale pentru copii si tineri la ei in comunitate, acum ne adresam adultilor care isi doresc un loc de munca pentru a-si putea intretine familiile. Din acest motiv am imbratisat propunerea de a deveni parteneri pe regiunea Nord-Est in proiectul EVA, dar si in alte 2 proiecte strategice nationale, prin care vom oferi calificare si formare profesionala categoriilor defavorizate in nu mai putin de 10 meserii cu cautare pe piata muncii din Romania”

Incepand cu luna Mai 2014 timp de 16 luni proiectul EVA va facilta accesul la instruire si consultanta de specialitate pentru 900 de femei la nivel national, care vor deveni competitive pe piata locurilor de munca, avand sanse sporite de a accesa un loc de munca mai bine remunerat sau de a avansa in cariera. FSC Bacau se va ocupa de calificarea a 250 dintre acestea.

Proiectul este implementat de Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Secor 6 in parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanta si Studii Europene SRL, Fundatia de Sprijin Comunitar Bacau, Fundatia Crucea Alb Galbena, SC Green Team Actual SRL.





Pentru orice informatii legate de proiect, ne puteti contacta la e-mail office@4change.ro sau telefon 0746.607.031 persoana de contact Aurelia Grigore, Coordonator Comunicare si Relatii Publice


5 Iunie 2014,  Bacau

COMUNICAT DE PRESĂ

250 de femei din Bacau vor primi instruire pentru un acces mai usor la piaţa muncii

 

 

  • 250  femei vor beneficia de calificare/ recalificare pentru a fi competitive pe piaţa muncii
  • 100 femei vor contribui dezvoltarea comunitatii şi la crearea de noi locuri de muncă prin dezvoltarea de iniţiative antreprenoriale
  • 100 de reprezentanţi ai ONG-urilor si autorităţilor publice vor fi implicaţi in campania de promovare a egalităţii de sanse.

 

Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6 în parteneriat cu Asociaţia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău anunţă lansarea lansarea proiectului ” EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii”. 

Incepând cu luna Mai 2014 timp de 16 luni proiectul va facilta accesul la instruire şi consultanţă de specialitate pentru 900 de femei care vor deveni competitive pe piaţa locurilor de munca, având şanse sporite de a accesa un loc de muncă mai bine remunerat sau de a avansa in carieră.

Vor beneficia de proiect femeile din judeţele Bucureşti, Ilfov, Bacău, Galaţi care sunt interesate de dezvoltarea carierei, reconversie profesională sau care îşi exprima intenţia de a initia activitati independente/afaceri. Va fi acordată prioritate femeilor provenind din grupuri vulnerabile, dubla discriminare fiind o problema gravă cu care se confruntă mare parte dintre femeile apartinând acestor grupuri. Beneficiarele proiectului vor dobandi atât cunostinţe teoretice, cât şi competenţe practice - peste 70% din tehnicile folosite la cursuri fiind exerciţii şi aplicaţii practice,  şi vor beneficia de consultanţă in vederea iniţierii unei activităţi independente/afaceri.

Activităţile vizate de proiect vor include:

Furnizarea de cursuri de calificare în ocupaţiile de lucrator social, ingrijitor batrani la domiciliu

- Conferinţe de informare menite a promova modele şi poveşti de succes ale femeilor aflate in funcţii de conducere, exemple de bune practici privind egalitatea de gen şi de sanse, modele internaţionale privind aceasta problematică şi modalitati inovative de adresare, potenţiale surse de finanţare pentru cele care doresc să iniţieze/ dezvolte afaceri

- Oferirea de consultantă pentru elaborarea şi implementarea planurilor de afaceri  şi pentru demararea  activităţilor independente/afacerilor.

  • Premierea celor mai bune 5 planuri de afaceri şi acordarea unui premiu de 10.000.lei (inclusiv impozitul de 16%) unui numar de 5 beneficiare.

 

Proiectul „EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii” este co-finanţat de Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 Investeste in oameni, Axa prioritara 6 “Promovarea incluziunii sociale”, Domeniul major de interventie DMI 6.3 ”Promovarea egalităţii de şanse pe piaţa muncii”, are o durata de 16 luni , valoarea total eligibila a proiectului : 8.596.340.68 RON, din care valoarea eligibila a finantarii nerambursabile este de 8.333.292.66 RON.

 

Proiectul este implementat de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Secor 6 in parteneriat cu Asociaţia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău, Fundaţia Crucea Alb Galbena, SC Green Team Actual SRL.





Pentru orice informaţii legate de proiect, ne puteţi contacta la e-mail office@4change.ro sau telefon 0746.607.031 persoană de contact Aurelia Grigore, Coordonator Comunicare şi Relatii Publice

Comments